ag@hav-hermansen.dk   |   +45 39 63 68 54 / +45 40 10 37 54
Alfa-Omega Instituttet v/ Anne-Grete Hav Hermansen

En sansemættet indre og ydre rejse

Af Anne-Grete Hav Hermansen.

Artikel til “Liv & sjæl” marts 2015
om turen til Lesbos

Vinden leger i grenene på det store pinjetræ over vores hoveder, småfugle kvidrer, i det fjerne høres mågeskrig og lige uden for haven, hvor vi sidder i en rundkreds, høres bølgernes klukken mod stenene. De forskellige lyde indgår i den meditation, vi starter dagen med. Her er en usigelig fred, så al stress og jag, bekymringer og hverdags fnidder siver langsomt ud af kroppen på os.

De beroligende lyde, solens varmende stråler, den friske salte luft, det blå hav, træer og buske i grønne nuancer og blomster i alle farver. – De mange dejlige sanseindtryk gør det let at dyrke mindfulness – opmærksomhed i nuet – og dette nærvær stopper det almindelige tankemylder og giver ro og næring til både krop og sjæl.

Efter meditationen arbejder vi med vores skyggesider og bliver opmærksomme på, hvordan irritation og modstand i forhold til andre mennesker i virkeligheden handler om vores egne fortrængte sider. Derefter laver vi nogle øvelser, der giver accept og lethed i stedet for fordømmelse af disse sider i os selv. Alvor skifter til munterhed og latter. Stemningen bliver let og legende og forudfattede meninger om de andre i gruppen bliver erstattet af åbenhed og interesse. Fundamentet er lagt til en afslappende og udviklende uge.

Da vi holder pause, går nogle ned og sætter sig med fødderne i vandkanten, mens andre bare nyder udsigten over havet eller står og snakker to og to.

Bagefter kigger vi på nattens drømme eller andre drømme, deltagerne har med. Drømme er spændende at beskæftige sig med, da langt de fleste drømme handler om os selv – om hvordan vi bruger os selv og vores liv. De er derfor gode til at vise, både hvor skoen trykker, og hvilken vej vi skal gå. Når vi er i en udviklingsproces er drømmene også gode og opmuntrende følgesvende, fordi vi i drømmene kan se de fremskridt, vi gør, før vi mærker dem i hverdagen. For tingene ændrer sig i det ubevidste, før de sker i vågen, bevidst tilstand.

I frokostpausen tager nogle en svømmetur og spiser på en taverna ved stranden i mindre grupper, inden de lægger sig på en strandseng i solen. Andre spiser blot noget frugt, laver en kop te og tager et hvil på hotelværelset eller i den omkringliggende have. Der er en god lang pause til at gøre, hvad man har lyst til.

Sidst på eftermiddagen mødes vi til en vandretur langs havet. Vi passerer nogle strande, forlader bebyggelserne og går derefter på en tidligere fåresti med en fantastisk udsigt over det azurblå hav med små spredte øer og et malerisk landskab. Vi går i stilhed i vores eget tempo. Den bjergtagende natur får os til at stoppe op med mellemrum for at suge det hele til os. Vi ender i en næsten øde bugt, hvor vi kan bade, og hvor vi ligger på stranden til en guidet meditation og nogle øvelser. Imens har Hanne, vores lokalkendte guide og kursusleder på turene, som har boet på Lesbos i mange år og taler flydende græsk, bestilt noget mad til os på en lille strandtaverna. Hun bestiller en masse forskellige retter, som vi deler – lige som grækerne – og på den måde får vi smagt mere og andet, end vi selv havde fundet på. Efter maden går vi op gennem en olivenlund, mens solen går ned over havet, og ved landevejen bliver vi hentet af en bus.

De følgende dage arbejder vi videre i haven ved Hannes sommerhus om formiddagen. Vi arbejder bl.a. med jordforbindelse, opbyggende ritualer i hverdagen og chakrabalancering. Desuden beskæftiger vi os med Option-processen og udforsknings-dialoger for at finde gamle ubevidste overbevisninger. Dette er interessant, da det er vores overbevisninger/ holdninger/livsanskuelser, (dvs. det vi går og tror på bevidst eller ubevidst), der påvirker vores almindelige tanker, vores kropslige og følelsesmæssige reaktioner og vores handlinger. Så er der noget vi har lyst til at ændre på disse områder, er det nyttigt at finde de overbevisninger, der ligger bagved og ændre dem.

En eftermiddag tager vi ud til en naturlig varm kilde. Her veksler vi mellem at sidde i det varme mineralske kildevand i en lille hvælvet dome og at tage en afkølende dukkert i havet udenfor. En salig blanding af fysisk afslappelse og fornyet liv i kroppen. Bagefter er der fælles middag på en dejlig restaurant ved havet.

En anden eftermiddag sejler vi ud til en ubeboet ø. Her er en pinjeskov med en magisk stemning og på toppen af øen er en lille kirke, som vi besøger. I skoven laver Hanne en trommemeditation med os, der giver mulighed for at møde dit kraftdyr. Imens har bådens kaptajn tændt op under en stor gril og forkæler os med græsk picknik på stranden, hvor vi også kan bade inden maden. På tilbageturen er det blevet mørkt, så lysene fra de små byer langs kysten spejler sig i vandet, og lyser os i møde da vi nærmer os.

Fredagen er helt til egen disposition. De fleste finder sammen i mindre grupper og tager på stranden eller på en ekstra vandretur eller på udflugt til en lidt større by, hvor der både er turistattraktioner og en masse små butikker, cafeer og restauranter. Om aftenen mødes mange på torvet i Petra, hvor vi bor, og udveksler dagens oplevelser.

Lørdag formiddag er gruppen igen samlet ved sommerhuset til meditation, mindfulness, drømmetydning, udforskningsdialoger og andet personligt arbejde. Kl. 17 kører vi op til en lille bjerglandsby. Herfra går vi ad en grusvej ind i bjergene til møllernes dal, hvor der er nogle usædvanlige klippeformationer samt rester af flere vandmøller. Vi sætter os ved vandløbet og meditere til lyden af rindende vand, af riglende klokker fra får og geder og et kor af fuglesang. Tilbage i bjerglandsbyen slutter vi dagen af med den lækreste middag med nye spændende retter udvalgt af Hanne og en storslået udsigt over hele bugten med Petra by, havet og solnedgangen.

Søndag er der mulighed for at deltage i græsk gudstjeneste i den hellige Mariakirke med healende energier, som ligger på toppen af en stor klippe, der rager op midt i byen. En meget speciel oplevelse. Herefter er det tid til at tage afsked med Petra for denne gang, (mange kommer igen år efter år), og til en sidste samling i gruppen. Alle tager noget forskelligt med hjem, men ingen er upåvirkede af den dejlige uge.

Læs også artiklen: Stilhedens velsignelse

Læs også artiklen: Ro og næring til krop og sjæl

Læs også artiklen: Lise om Qigong

Læs mere om turen til Grækenland